درس چهارده Access

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

انواع ارتباط بین جداول
براساس اینکه چه تعداد رکورد از طریق فيلد مشترك در دو جدول با هم مرتبط مي شوند.نوع ارتباط ها متفاوت است از اين لحاظ ارتباط ها به چند دسته تقسيم مي شوند :

ارتباط يك به يك (One to One)
اين نوع ارتباط زماني مي تواند برقرار شودكه يك ركورد از يك جدول فقط با يك ركورد از جدول ديگر از طريق فيلد مشترك دو جدول با هم در ازتباط باشند. براي مثال فرض كنيد جدولي با فيلد هاي كد معلم، نام ، نام خانوادگي ، شماره شناسنامه و آدرس براي نگهداري مشخصات فردي يك معلم و جدول ذيگري با فيلدهاي كد معلم ، مدرك تحصلي ، سال استخدام ، كد درس و گروه براي نگداري مشخصات شغلي معلم در نظر گرفته شود . اين دو جدول را مي توان از طريق فيلد مشترك كد معلم به هم ارتباط داد. ارتباط اين دو جدول از نوع يك به يك استزيرا يك ركورد از جدول اول با يك ركورد از جدول دوم در ارتباط است. در واقع مشخصات هر معلم به دو قسمت تقسيم شده و در دو جدول قرار گرفته است.

ارتباط يك به چند (One to Many)
در ارتباط يك به چند، يك ركورد از يك جدول با چند ركورد از چند جدول ديگر از طريق فيلد مشترك در ارتباطند. در بخش قبل مشاهده كرديد كه كه جدول مشخصات كتاب براي هر كتاب يك ركورد نگهداري مي كند . اين جدول با جدول كتاب هاي امانت داري شده از طريق كد كتاب در ارتباط است. يك كتاب را در تاريخ هاي متفاوت افراد مختلفي به امانت مي برند. بنابراين هر كد كتاب مي تواند در چند ركورد از كتاب هاي امانت داده شده ، ظاهر شود. بنابراين اين ارتباط يك به چند است.

ارتباط چند به چند (Many to Many)
در ارتباط چند به چند، يك ركورد از جدول اول با چند ركورد از جدول دوم و همچنين يك ركورد از جدول دوم با چند ركورد از جدول اول در ارتباط است. اين نوع ارتباط در عمل به طور مستقيم بين دو جدول وجود ندارد و به يك جدول واسط نياز است كه كليد اصلي دو جدول ديگر به عنوان كليد خارجي در اين جدول واسط قرار داشته باشد.

(( توانايي ايجاد پرس و جو ))

پرس و جو (Query) چيست؟
يكي از اجزاي بانك اطلاعاتي پرس و جوها هستند. از پرسجو ها براي استخراج داده هاي مورد نظر از يك يا چند جدول بانك اطلاعاتي استفاده مي شود. پرس و جوها انواع مختلفي دارند. پرس و جوي مورد نظر ما كه براي انتخاب زير مجموعه اي از ركوردها با شرايط خاص به كار مي روند" پرس و جوي انتخاب" (َA Select query) نيز ناميده مي شوند.
يك پرس و جوي انتخاب مي تواند داده ها را از يك يا چند جدول و حتي از يك يا چند پرس و جوي ديگر انتخاب كند. پرس و جوها همچون جداول ذخيره مي شوند. و آنها را همانند جداول مي توان در نماهاي مختلف نمايش داد. همچنين روي نتيجه اجراي يك پرس و جو در نماي Datasheet ، مي توان عملياتي مشابه آنچه در جداول قابل اجراست را روي سطرها و ستون ها انجام داد. براي مثال مي توان ركوردهاي حاصل از يك پرس و جو را مرتب، ويرايش ، فيلتر و حتي حذف نمود.

ايجاد پرس و جو با استفاده از Wizard
يكي از ساده ترين روشها براي ايجاد پرس و جو استفاده از ويزارد است. به وسيله ويزارد ايجاد پرس و جو به صورت مرحله به مرحله و با طرح پرسش هايي از كابر، استفاده مي شود.
براي ايجاد پرس و جو به اين روش ، از زبانه Create گروه Other را انتخاب كرده و گزينه ي Query Wizard را كليك كنيد. ( شكل 4-1)


 


به اين ترتيب كادري به عنوان New Query باز خواهد شد.(شكل 4-2) گزينه ي اول Simple Query Wizard ‌ را انتخاب كنيد و دكمه ي Ok را كليك نماييد.


 


به اين ترتيب كادر ديگري با عنوان Wizard ‌ Simple Query باز خواهد شد. در اين كادر Access از شما مي خواهد كه فيلدهاي مورد نظر خود را كه مي خواهيد در پرس و جو ظاهر شود. انتخاب نماييد. اين فيلدها مي توانند از چند جدول و پرس و جوي مختلف موجود در بانك اطلاعاتي انتخاب شوند( شكل 4-3) نحوه ي انتخاب جداول و پرس و جوها و (شكل 4-4) نحوه ي انتخاب فيلدها را نشان دهد .
پس از انتخاب فيلد ها دكمه Next را كليك كنيد يا دكمه Finish را براي به پايان رساندن مراحل ويزارد انتخاب نماييد.



 




 


در كادر باز شده ي بعدي ( شكل 4-5) Access از شما سوال مي كند كه ركوردهاي حاوي فيلدهاي بازيابي شده را نشان دهديا خلاصه وضعيت (Summary) ركوردها را نشان دهد. انتخاب گزينه ي خلاصه براي زماني كه فيلدهاي انتخابي از نوع عددي باشند مورد استفاده قرار مي گيرد و محاسباتي از قبيل مجموع (Sum) ، ميانگين (َAvg) ، بزرگترين(Max) و كوچكترين (Min) مقدار را براي فيلدهاي عددي محاسبه مي كند . گزينه ي (Detail) را انتخاب و دكمه Next را كليك كنيد.



 



در مرحله بعد نامي براي ذخيره پرس و جو ها به شما پيشنهاد مي شود. (شكل 4-6) آن را پذيرفته يا نام مورد نظر خود را جايگزين نام پيشنهادي كرده و دكمه Finish را انتخاب كنيد. به طور پيش فرض Access پس از ايجاد يك پرس و جو آن را درنماي Datasheet ماننديك جدول نمايش مي دهد. ( شكل 4-7) نتيجه پرس و جوي حاصل از انتخاب فيلد نام كتاب از جدول مشخصات كتاب (Books). فيلدهاي نام و نام خانوادگي از جدول مشخصات اعضا (Members) و فيلد تاريخ امانت از جدول كتاب هاي امانت داده شده (Hold In Trust ) را نشان مي دهد. از آنجايي كه بين اين جداول ارتباطي وجود دارد، نتيجه اين پرس و جو با نمايش نام و نام خانوادگي هر عضو، كتاب امانت داده شده به وي و تاريخ امانت داده شده آن را نشان خواهد داد .


 





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درس چهارده Access ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 7:46 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon