درس سیزده Access

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نکته : یکی از دو جدول مرتبط که مقادیر فیلد مشترکش غیر تکراری است، جدول اصلی (والد) و دیگری جدول فرعی ( فرزند) نامیده می شود.

در مثال قبل جداول مشخصات کتاب و مشخصات اعضا جداول اصلی و برای جدول کتابهای امانت داده شده جدول والد محسوب می شوندو در مقابل جدول کتاب های امانت داده شده جدول فرعی (فرزند) می باشد.

شرایط مورد نیاز برای ایجاد یک ارتباط عبارتند از :
دو جدول در یک بانک اطلاعاتی قرار داشته باشند.

دو جدول دارای فیلد مشترکی باشند که از نظر نوع داده یکسانند.

فیلد مشترک برقرار کننده ازتباط در جدول پدر باید کلید اصلی باشد یا مشخصه Indexed آن مقدار غیر تکراری و منحصر به فرد(Yes – No duplicates ) باشد.

آیا میدانید که ...
الزامی برای یکسان بودن نام فیلد مشترک برقرار کننده ارتباط در دو جدول ، وجود ندارد.

نکته : فیلد مشترک برقرار کننده ارتباط که در جدول فرعی (فرزند) قرار داردو با کلید اصلی در جدول اصلی در ارتباط است، کلید خارجی نامیده می شود.

بعد از ایجاد ارتباط بین جداول و انجام تنظیمات لازم، یکپارچگی یا جامعیت ارجاعی (Referential Integrity) در سطح بانک اطلاعاتی برقرار می شود. به این معنی که ناسازگار شدن داده ها در جداول و از ورود داده های متناقض و حذف داده های ضروری مورد نیاز در سایر جداول جلوگیری می شود.

Access جامعیت ارجاعی را با قوانین زیر ایجاد می کند:

مانع ورود مقادیری که در جدول اصلی وجود ندارد به فیلد، کلید خارجی (در جدول فرعی) می شود. مثلا اگر کاربر کد کتابی را در جدول کتابهای امانت داده شده وارد کند که در جدول مشخصات کتاب موجود نیست، Access به او اخطار می دهد و مانع اشتباه او می شود.

Access اجازه حذف رکوردی از جدول اصلی که در جدول فرعی از آن استفاده شده است را به کاربر نمی دهد. مثلا نمی توانید عضوی را از جدول مشخصات اعضا حذف کنید، در حالیکه کد آن عضو در جدول کتابهای امانت داده شده موجود باشد.

Access اجازه ویرایش مقدار فیلد مشترک در جدول اصلی (کلید اصلی) را که در جدول فرعی از آن استفاده شده است، به کابر نمی دهد. مثلا نمی توانید کد عضوی را از جدول مشخصات اعضا تغییر دهید، در حالیکه کد آن عضو در جدول کتابهای امانت داده شده موجود باشد.

اگر کاربر بخواهد اقدام به حذف یا ویرایش تعدادی رکورد در جدول اصلی کند، Access مانع می شود مگر اینکه ابتدا در جداول فرعی رکوردهای مرتبط را حذف کرد. برای برداشتن محدودیت ، Access قابلیتی را به نام حذف و بروز رسانی آبشاری دارد.

حذف و به روز رسانی آبشاری فیلدها (Cascade Delete/ Up data Fields)
هنگامی که جامعیت ارجاعی فعال باشد، میتوانید از بروز رسانی و حذف آبشاری نیز استفاده کنید. در بروز رسانی آبشاری ، وقتی که کلید اولیه در جدول اصلی تغییر می کند ، در جدول مرتبط (جدول فرعی) نیز مقدار فیلد خارجی تغییر می کند. همچنین در حذف آبشاری نیز هنگامی که کلید اولیه در جدول اصلی حذف شود، در جدول مرتبط (جدول فرعی) نیز مقدار فیلد خارجی حذف می شود.

ایجاد ارتباط بین جداول در Access
برای آشنایی با نحوه ی ایجاد ارتباط بین جدول در Access ، ابتدا جدول ( 3-8) و (3-9) و(3-10) را به نام های Books برای مشخصات کتاب، Members برای مشخصات اعضا وTrust Hold In برای کتایهای امانت داده شده ، در یک بانک اطلاعاتی به نام Library ایجاد کنید و فیلدهای کد کتاب در جدول مشخصات کتاب و کد کتاب در جدول مشخصات کتاب و کد اعضا در جدول مشخصات اعضا را کلید اصلی قرار دهید.
سپس برای ایجاد ازتباط بین جداول این مراحل را دنبال نمایید:

یکی از جداول را در نمایDatasheet باز کنید تازبانه Datasheet نمایان شود، سپس از گروه Relation Ships روی دکمه ی Relation Ships کلیک کنید. (شکل 3-44)

نکته : قبل از ایجاد ارتباط ، تمام جداول باز شرکت کننده در ارتباط را ببندید، در غیر این صورت ممکن است با پیغام خطا مواجه شوید.

به این ترتیب یک کادر با عنوان Edit Relation Ships باز می شود و نام فیلدهای شرکت کننده در ارتباط را نشان می دهد. برای این قوانین جامعیت ارجاعی اجرا شوند، گزینه Enforce Referential Integrity را انتخاب کنید. به این منظور اجرای حذف و بروز رسانی آبشاری فیلدها نیز می توانید دو گزینه ی Cascade Up data Related Fields و Cascade Delete Related Fields را در حالت انتخاب قرار دهید.(3-47)


همانطور که ملاحظه میکنید (جدول 3-10) نشان می دهد که هر عضو کدام کتاب را به امانت برده است. ولی نام کتاب و نام عضوی که کتاب را امانت گرفته در این جدول مشخص نیست، این جدول با جداول مشخصات کتاب دارای فیلد مشترک" کد کتاب" و با جدول اعضا دارای فیلد مشترک " کد اعضا " است. برای بدست آوردن نام کتاب و نام اعضا و نام عضوی که آن را امانت گرفته ، نیاز به ایجاد ارتباط بین این جدول با دو جدول دیگر است. در جداول مشخصات کتاب ، فیلد کد کتاب و در جدول مشصات اعضا فیلد کد اعضا، دارای مقادیر منحصر به فرد ( غیر تکراری) هستند، در حالیکه در جدول کتابهای امانت داده شده، همانطور که در (جدول2-10 ) نیز ملاحظه می شود، این فیلدها می توانند مقادیر تکراری داشته باشند. ارتباط بین دو جدول از طریق فیلد مشترک آنها ایجاد می شود.
 



به این ترتیب یک زبانه با عنوان
Relationships در قسمت ربانه های جداول اضافه می شود و کادری با عنوان Show Table نیز نمایش داده می شود. شکل ...( در صورت عدم نمایش کادر Show Table روی دکمه Show Table که در گروه Relation Ships دیده می شود، کلیک کنید .(شکل 3-45)

 



نام جداول مورد نظر خود را در کادر
Show Table انتخاب و دکمه Add را بفشارید تا در صفحه درج شود. (شکل 3-46)

 



برای بستن کادر
Show Table روی دکمه Close در این کادر کلیک کنید.

برای ساخت یک رابطه ، فیلد کلید اصلی در جدول اصلی را به سمت فیلد مرتبط در جدول فرعی بکشید و رها کنید.

 



روی دکمه Create کلیک کنید. به این ترتیب ارتباط بین جداول با خطوطی نمایان می شود. ارتباطات ایجاد شده در این مثال از نوع یک به چند است. (شکل 3-48)




 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درس سیزده Access ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 7:43 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon