درس بیست و سه Access

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تغییر رنگ زمینه سر صفحه (Page Header) و پا صفحه (Page Footer)
برای تغییر رنگ زمینه ی بخش سر صفحه و پا صفحه روی عنوان بخش مورد نظر کلیک راست کرده و از منوی حاصل گزینه ی Fill/Back color را انتخاب کنید .به این ترتیب لیستی از رنگها در اختیارتان قرار می گیرد ، رنگ مورد نظر را انتخاب کنید. (شکل 6-25)

تنظیم بلندی(ارتفاع)بخش های مختلف
گاهی اوقات محتوای بخش های مختلف گزارش به دلیل افزایش سایز، تغییر فونت و ... به درستی دیده نمی شوند. در چنین صورتی باید اندازه بلندی بخشها را تغییر داد. بر عکس گاهی کم کردن سایز بخش های مختلف مورد نیاز است. برای تنظیم بلندی های بخش های مختلف در گزارش در نمای Design، اشاره گر ماوس را روی مرز دو بخش قرار دهید تا به شکل صلیب تبدیل شود. سپس با درگ کردن به سمت پایین اندازه بلندی بخش بالایی اضافه و با درگ به سمت بالا بلندی بخش بالایی کم می شود.
برای مثال برای زیاد کردن بلندی (ارتفاع) بخش Page Header ، مکان نما را در مرز دو بخش Page Header بخش Detail قرار دهید تا شکل اشاره گر ماوس به شکل صلیب در آید. سپس به سمت پایین درگ کنید.

تغییر نمای گزارش

برای تغییر نمای گزارش یکی از روشهای زیر را به کار ببرید:

روش اول : روی نام گزارش کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده نمای مورد نظر را انتخاب کنید.(شکل 6-26)



روش دوم: از آیکن های موجود در منتهی الیه سمت راست پایین پنجره گزارش (شکل 6-13) استفاده کنید. (شکل 6-27) عملکرد هر یک از این آیکن ها را نشان می دهد.


روش سوم: در نماهای Design و Layout، در زبانه Home از ابزار View برای تغییر نما استفاده کنید. (در شکل های 6-6 و 6-13 نماهای مذکور و ابزار View نشان داده شده است.)

ایجاد گزارش برای ایجاد
روش دیگر برای ایجاد گزارش استفاده از ویزارد است.در این روش Access با طرح پرسش هایی در مورد انتخاب جدول یا پرس و جو ، فیلدها، نحوه ی گروه بندی ، مرتب کردن و چگونگی چیدمان رکوردها با توجه به پاسخ ارائه شده به وسیله ی کاربر ، گزارش را می سازد.

برای ایجاد گزارش با استفاده از ویزارد مراحل زیر را دنبال کنید:

از گروه Report در زبانه یCreate روی ابزار Report Wizard کلیک کنید.(شکل 6-28)


 


 


 



پنجره ی Report Wizard ظاهر می شود. در این پنجره نام جداول یا پرس و جوهای مورد نظر را از لیست باز شونده ی Table/Query انتخاب کنید تا نام فیلدهای آن ها در کادر Available Fields ظاهر شوند. فیلدهایی که مایلید در گزارش وجود داشته باشند را به کادر Selected Fields منتقل کنید.(شکل 6-29) نحوه ی انجام این کار را نشان می دهد. سپس دکمه Next را کلیک کنید، در صورت تمایل با کلیک روی دکمه ی Finish در همین مرحله می توانید، یک گزارش ساده را مشاهده کنید.

 



در پنجره ی بعدی (شکل 6-30) می توانید در صورت تمایل برای گروه بندی رکوردها فیلدهایی را انتخاب کرده و به کادر سمت راست منتقل کنید و سپس دکمه Next را کلیک کنید. در صورت عدم تمایل به گروه بندی بدون انتخاب فیلدها روی دکمه ی Nextکلیک کنید. همچنین می توانید مراحل ساخت گزارش را بدون ادامه دادن مراحل بعدی با کلیک روی دکمه ی Finish به پایان برسانید.

 



در پنجره ی بعدی نام فیلدها را برای نرتب سازی رکوردها به صورت صعودی (Ascending) یا نزولی (Descending) از کادر باز شونده انتخاب کنید. Access اجازه وارد کردن حداکثر چهار فیلد را برای مرتب سازی رکوردها به کاربر می دهد. کلیک روی دکمه ی Ascending آن را به Descending و بالعکس تبدیل می کند.(شکل 6-31)
ابتدا رکوردها براساس رشته مرتب می شوند. سپس برای دانش آموزانی که رشته تحصیلی یکسانی دارند ، نام خانوادگی آنها ملاک مرتب سازی این گروه خواهد بود.
در این مرحله نیز می توانید در صورت عدم تمایل به ادامه دادن مراحل ویزارد، با کلیک روی دکمه Finish ساخت گزارش را به پایان برسانید یا با کلیک روی دکمه Next به مرحله بعدی بروید.

در پنجره ی بعدی نحوه ی چیدمان و جهت کاغذ برای چاپ تعیین می شود. (شکل 6-32) . دکمه ی Next را کلیک کنید یا برای پایان دادن به مراحل ساخت گزارش دکمه ی Finish را انتخاب کنید.



 



پنجره ی بعدی شیوه ی قالب بندی گزارش، که شامل نحوه ی رنگ آمیزی و طرح بندی گزارش است را برای بخش های مختلف گزارش تعیین می کند. لیستی از سبک های آماده برای انتخاب در این پنجره دیده می شود. یکی از موارد را انتخاب و دکمه یNext یا Finish را انتخاب کنید. (شکل 6-33)


در مرحله بعدی آخر نامی برای گزارش پرسیده می شود، همچنین با انتخاب گزینه ی Preview the report گزارش در نمای Preview و با انتخاب Modify the reports design گزارش در نمای Design برای ویرایش باز خواهد شد. پس از وارد کردن نام و انتخاب یکی از دو گزینه ی فوق دکمه ی Finish را برای پایان یافتن مراحل ساخت گزارش کلیک کنید. (شکل 6-34)
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درس بیست و سه Access ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 8:17 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon