فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نور پردازي براي عكاسي چهره

 

نور مي تواند به طور چشمگيري سوژه عكاسي شما را جلوه دهد. فقط با ايجاد تغييراتي در نور مي توانيد يك فرشته را مانند ديو نمايش دهد يا بالعكس.

براي اين منظور توجه به بعضي اصول و نكات ضروري است اگر مي خواهيد اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهيد اين مقاله را مطالعه كنيد.

شدت نور

نور درخشان خورشيد بسيار شديد است و:

  • توليد سايه و لكه هاي تيره در چهره مي كند. به اين ترتيب قسمت هايي از چهره شخصي كه از او عكس مي گيريد ناپديد يا تاريك مي شود.
  • چروك و لكه هاي صورت را نمايان مي كند.
  • باعث مي شود چشم هاي شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.

 

آموزش عكاسي  نور پردازي در عكاسي چهره

نوري كه در سايه وجود دارد يا از پنجره به داخل مي تابد ملايم تر است و:

  • سايه هاي ملايمي توليد مي كند كه قسمت هايي از صورت را نمي پوشاند
  • چروك ها و لك ها كمتر ديده مي شوند.
  • يك رنگ ملايم و زيبا از صورت به جا مي گذارد.
  • به سوژه عكاسي شما اجازه مي دهد تا چشمان خود را كاملاً باز كند و لبخندي طبيعي بزند.

 

آموزش عكاسي  نور پردازي در عكاسي چهره

جهت نور

جهت نور خورشيد به خصوص جهت نور شديد در حالت نگاه كردن افراد تاثير مي گذارد. حال به نظر شما چه جهتي بهتر است؟ در پاسخ بايد بگويم اين به تاثيري كه مي خواهيد بر سوژه بگذاريد بستگي دارد.

آموزش عكاسي  نور پردازي در عكاسي چهره

  • نور مستقيم: نور شديد خورشيد كه مستقيم از روبرو به چهره شخص بتابد قيافه فرد را اخمو و ناراحت نمايش مي دهد.
  • نور از بالا: در هنگام ظهر كه آفتاب از بالاي سر مي تابد و نور خورشيد هم شديد است سايه هاي ناخواسته و نه چندان زيبايي در چهره فرد پديد مي آيد كه بايد سعي كنيد با استفاده از فلاش دوربين از شدت اين سايه ها بكاهيد.
  • نور از پهلو: وقتي كه صبح زود يا نزديك غروب عكاسي مي كنيد. از سوژه خود بخواهيد به گونه اي قرار بگيرد تا نور فقط به يك سمت صورت او بتابد. در اين حالت قسمتي از صورت از قسمت ديگر روشن تر  به نظر مي رسد و اثر زيبايي در عكس مي گذارد البته براي كم كردن اثر سايه بهتر است از فلاش دوربين استفاده كنيد.
  • نور از پشت مي تابد: اين حالت زماني پيش مي آيد كه شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهيد از او عكس بگيريد. در اين حالت صورت فرد در سايه قرار مي گيرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگيري مي شود و درخشش زيبايي به موهاي شخص مي بخشد. در چنين وضعيتي استفاده از فلاش ضروري است تا صورت سوژه در عكس واضح باشد.

نور پردازي در فضاي بسته

براي گرفتن عكس هاي خوب در فضاي بسته به سعي و تلاش و آموختن يك سري نكات احتياج داريد چون معمولاً نور به اندازه كافي وجود ندارد. نور مستقيمي كه از پنجره به صورت شخص مي تابد عكس زيبايي خلق نخواهد كرد. بنابراين بهتر است از اين نور به صورت غير مستقيم استفاده كنيد.

  • نوري كه از پنجره وارد مي شود: نور ملايم و غير مستقيمي كه از پنجره مي تابد براي عكاسي از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتي از چهره سوژه كه در سايه قرار دارد خيلي تيره به نظر مي رسد بايد خود و فردي را كه از او عكس مي گيريد را آنقدر جابجا كنيد تا قسمتهاي بيشتري از چهره نور كافي دريافت كند. هنگام عكاسي در شرايطي كه نور پنجره ضعيف است سرعت شاتر كاهش مي يابد بنابراين بايد دوربين را ثابت نگه داريد و بهتر است از سه پايه استفاده كنيد.
  • نور مصنوعي: چراغ مطالعه يا چراغ آويز سقفي معمولاً نور مناسبي براي عكاسي از چهره افراد فراهم نمي كنند. در اين حالت مي توانيد از نور پنجره يا فلاش دوربين استفاده كنيد.
  • فلاش: فلاش دوربين براي عكاسي از افراد در فضاي بسته بسيار مناسب است ولي نه براي عكاسي از چهره. براي عكاسي از چهره بهترين نور نوري است كه از پنجره به داخل مي تابد. براي استفاده از فلاش دوربين در هنگام عكاسي چهره آنهم در فضاي بسته به نكات زير توجه كنيد.
  1. سوژه عكاسي خود را در دامنه عملكرد فلاش دوربين قرار دهيد. مثلاً اگر فلاش دوربين شما حداكثر تا 4.5 متر را پوشش مي دهد نبايد افراد در فاصله 5 متري قرار داشته باشند. براي اطلاع از دامنه عملكرد يا برد فلاش دوربين بايد به دفترچه راهنماي آن مراجعه كنيد. در ضمن اگر از چند نفر عكس مي گيريد بايد فاصله آنها با دوربين يكسان باشد.
  2. همه چراغ ها را روشن كنيد تا از اثر قرمزي چشمها جلوگيري كنيد. افزايش نور محيط به به كاهش اثر قرمزي چشمها كمك مي كند چون مردمك چشم كوچك مي شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربين مي شود.
  3. حواستان به اشياء و سطوح براق مانند آينه ها، پنجره ها، عينك ها و .... كه مي تواند نور فلاش را منعكس كند باشد تا از درخشش هاي ناخواسته جلوگيري كنيد مي توانيد از افراد عينكي بخواهيد موقعيت خود را عوض كنند يا عينكي بزنند كه بازتابش كمتري داشته باشد.

موضوعات مرتبط: درس سی و پنج نور پردازي براي عكاسي چهره ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 8:1 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

عکاسی زیر آب

از استخر باغ گرفته تا کانو رانی و غواصی با ماسک، می توانید عکس های جذابی از افراد داخل،رو و زیر آب بگیرید. اما چگونه؟ برای اینکار تنها از یک دوربین یکبار مصرف ضد آب استفاده کنید تا دوربین اصلیتان آسیب نبیند. کداک تا عمق 15 متری مناسب است و با ویژگی فست فیلم آن می توان در سرعت های زیاد و از موج سواران بدون تخته  در حال حرکت عکس برداری کرد.

عکس های زیادی بگیرید

عکس های زیر آب کمی غیرقابل پیش بینی هستند، پس چند عکس اضافی بگیرید تا بدين وسيله بتوانید عکس های مطلوبتان را شکار کنید.

اموزش عكاسي و عكاسي زير آب

 

آب باید زلال باشد

اگر آب زلال نباشد عکس های شما  هم شفاف نخواهد بود. برای غلبه بر این مشکل، کاملا به نزدیک شی یا فرد بروید، به نقطه ای بروید که ته نشین های بالا آمده دیدتان را مسدود نکنند یا از روی آب عکس برداری کنید.

دست و دوربینتان را ثابت نگه دارید

اگر شما در آب شناور باشید، نمی توانید دوربین را ثابت نگه دارید پس تا زمانی که حرکتتان را متوقف نکرده اید قبل از گرفتن عکس صبر کنید.

 


موضوعات مرتبط: درس سی چهار عکاسی زیر آب ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 7:59 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 عكاسي در ساحل

 

كمتر خاطره اي مانند يك روز تعطيل در كنار ساحل دريا زيبا و آرام بخش است. به خصوص اگر اين خاطرات را بتوان در عكاسي هايي زيبا ثبت كرد. به علاوه عكاسي در ساحل دريا فرصت ها و جلوه هاي متنوعي خلق مي كند. خوب اجازه دهيد ببينيم چگونه مي توانيم انرژي و حرارت بيشتري در اين عكس ها اضافه كنيم.

بازيها و جنبش ها را از دست ندهيد

در ساحل فعاليت هاي محدودي وجود دارد و مي توانيد از آنها عكس بگيريد تا فضاي منحصر به فرد ساحل را به نمايش بگذاريد. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شني، كندن گودال، دويدن در آب و ... عكس بگيريد. در اين عكس ها با قرار دادن دوربين در ارتفاع چشم فردي كه از او عكس مي گيريد صحنه زيباتري خلق خواهيد كرد.

داستاني روايت كنيد

آموزش عكاسي در ساحل دريا

وقتي مي خواهيد تعطيلات خود را كنار ساحل دريا بگذرانيد حداقل چند ساعتي را در آنجا مي گذرانيد مي توانيد از ورود به ساحل تا ساختن يك قلعه شني، دويدن در ميان امواج و حتي خارج شدن از ساحل عكس هاي مختلفي بگيريد و آنها را در نرم افزاري مانند فتوشاپ در كنار يكديگر بچينيد تا اين عكس ها داستاني از خاطرات خوب شما روايت كند.

ازتجهيزات عكاسي خود مراقبت كنيد.

شن، آب و گرم بدترين دشمنان دوربين شما هستند بنابراين قبل از رفتن به ساحل حتماً يك پاكت نايلوني زيپ دار با خود ببريد تا زمانيكه عكس نمي گيريد دوربين خود را در آن بگذاريد و البته وقتي دوربين داخل پاكت نايلوني است نبايد در معرض آفتاب قرار گيرد مي توانيد آن را داخل يك كيف يا زير يك حوله قرار دهيد.

ولي شن و ماسه در ساحل آنقدر زياد است كه احتمال ريختن آن روي دوربين زياد است پس اگر وسايل نظافت دوربين (به خصوص چرتكه) را  داريد با خود ببريد.

 


موضوعات مرتبط: درس سی و سه عكاسي در ساحل ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 7:55 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

مفهوم White Balance

 

اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از فیلترها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زدر یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این فیلترهای تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.

 

درجه حرارت طیفی نور

علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.

با استفاده از فیلترهای آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.

در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟

 

«White Balance» دستی

اینجاست که به مفهوم بالانس سفیدي يا «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.

دوربین های پیشرفته ی دیجیتال این امکان را دارند تا بطور دستی این بالانس سفیدي را انجام دهیم.

 

با تنظیم دوربین بروی یک کارت سفید یا خاکستری( زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند بمانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB(بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو ، دوربین بالانس سفید را انجام می دهد.

بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می توانید ببینید که کیفیت عکس های خانگیتان بسیار بهتر شده است(تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد).

(یک خاکستری خنثی 18% خاکستریست و تمام نورها را به درستی بازتاب می دهد).

توجه: 

-       توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد.

-       اگر بازتاب نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد.

-       از ترکیب نور چراغ ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید.

-       از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجاییکه آنها همه ی طیف های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری بدست بیاورید.

 

 


موضوعات مرتبط: درس سی و دو مفهوم White Balance ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 7:43 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

قابلیت های دوربینتان را بشناسید

 

تغییر دادن تنظیمات دوربین تفاوت زیادی در عکس ها ایجاد می کند. اما اگر تاکنون نمی دانستید هر مودی برای تصاویر مختلفی کاربرد دارد در اين مقاله از ياد بگير دات كام تنظيمات مختلف دوربين را به اختصار برايتان بيان مي كنيم.

 

 مناسب برای یک کلیک

سوژه را در کادر قرار دهید و دکمه را بزنید، با مود اتوماتیک این کار بسیار ساده است و جای هیچ نگرانی نیست. دوربین خود همه ی کارها را انجام می دهد. ولي اگر بخواهيد عكس هايي خاص در شرايط متفاوت خلق كنيد بايد تنظيمات ديگر را هم كنترل كنيد.

 

 نماهای بدیع برای ساخت کارت پستال های فوق العاده

اين مود را landscape مي گويند آن را انتخاب کنید و از هر منظره ی زیبا و گسترده اي عکس بگیرید. دوربینتان روي تمام عکس زوم می کند، خواه نزديك باشد خواه دور از هر علف هرز کوتاهی در نزدیکی بگیرید تا صخره های دور.

برای هرچه زیباتر شدن عکس هایتان خط افق را در


موضوعات مرتبط: درس سی و یک قابلیت های دوربینتان را بشناسید ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, | 9:49 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

درخشندگي لنز چيست؟

 

درخشندگي لنز پديده اي است كه درهنگام وقوع آن نورهايي غير از نورهاي تشكيل دهنده تصوير وارد لنز شوند و به فيلم يا سنسور دوربين برخورد كنند. درخشندگي لنز معمولاً درگوشه عكاس ها قابل مشاهده است و چگونگي آن به شكل ديافراگم لنز بستگي دارد. اين پديده مي تواند وضوح تصوير را پايين بياورد و تصويري ناخواسته يا نا زيبا بسازد هر چند بعضي از عكاسان از اين پديده براي خلق آثار هنري استفاده مي كنند ولي اغلب اوقات مجبوريد از بروز آن جلوگيري كنيد. خوب براي اينكه بدانيم چه موقع از اين پديده استفاده كنيم و چه موقع از آن جلوگيري كنيم بايد ابتدا آن را درك كنيم تا بتوانيم با توجه به نياز بهترين عكس را خلق كنيم.

 

در تصوير چگونه به نظر مي رسد.

آموزش عكاسي -- درخشندگي لنز

در تصوير بالا درخشش اضافي كه در بالا سمت راست تصوير ديده مي شود بوسيله نور خورشيد بوجود آمده است، هر چنند خورشيد خارج از تصوير است. ولي در تصوير اشعه هاي نور قابل مشاهده است و به صورت يك هرم 5 تا 8 وجهي نوراني گوشه اي از تصوير را مي گيرد و وضوح كاهش مي آيد به خصوص در شكل زير كه اين هرم نوراني قسمتي زيادي از تصوير را گرفته است. در هنگام اگر بخواهيم مانع از ايجاد اين پديده شويم بايد مراقب اشيا درخشنده باشيم حتي اگر تصوير ما بسيار دور از آن جسم درخشنده باشد. (يا حتي ممكن است جسم درخشنده در درون تصوير باشد.)

آموزش عكاسي -- درخشندگي لنز

 

 


موضوعات مرتبط: درس سی درخشندگي لنز چيست؟ ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, | 9:43 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

دوربين ديجيتال ضد آب

 

دوربين هاي ديجيتال نسبت به دوربين هايي كه از فيلم عكاسي استفاده مي كنند برتري هاي قابل ملاحظه اي دارند. وضوح تصوير بالاتر، امكان تنظيمات بيشتر در هنگام عكاسي و حتي پس از آن، انتقال عكس از دوربين به كامپيوتر، پرينت عكس به صورت مستقيم از دوربين به پرينتر و بسياري از برتري هاي ديگر كه مي توان براي دوربين هاي ديجيتال برشمرد. به طوري كه به سختي مي توان تصور كرد بار ديگر بتوان از دوربين هاي قديمي و فيلم عكاسي استفاده كرد. اما با همه اين برتري ها دوربين هاي ديجيتال به خاطر قطعات الكترونيكي كه در آنها به كار رفته است، يك ضعف نسبتاً بزرگ دارند اين دوربين ها نسبت به رطوبت حساس هستند. بنابراين عكاسي با يك دوربين ديجيتال در زير باران، نزديك يك آبشار، در قايق و مكان هايي از اين قبيل ممكن است به قيمت مشكل دار شدن دوربين شما تمام شود. بنابراين همه عكاسان حرفه اي كه دوربين هاي گرانقيمت دارند هميشه نگران پاشيدن آب روي دوربين يا افتادن آن در آب هستند.

اگر شما در جايي زندگي مي كنيد كه كه رطوبت و باران زياد است، نگران نباشيد چون مدتي است كه دوربين هاي ديجيتال ضد آب در بازار يافت مي شوند و بدون ترس از نفوذ رطوبت مي توانيد با آنها كار كنيد در دوربين هاي ديجيتال ضد آب از مواد خاصي براي درز بندي و آب بندي استفاده شده است، تا از دوربين در برابر نفوذ آب محافظت نمايد. اگر شما هم به دنبال يك دوربين ديجيتال ضد آب هستيد هنگام خريد 


موضوعات مرتبط: درس بیست و نه دوربين ديجيتال ضد آب ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, | 9:39 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

نكاتي در عكاسي ورزشي

 

همه ما اغلب در قسمت ورزشي روزنامه ها عكس هاي برجسته ورزشي كه ذات حركت و فعاليت را در خود نهفته دارند ديده ايم. خلق يك عكس خوب ورزشي با كيفيت بالا كار ساده اي نيست چون معمولاً (به خصوص در رويدادهاي بزرگ ورزشي) نمي توانيد به اندازه كافي به سوژه خود نزديك شويد. اگر شما كه اكنون اين مطلب را مي خوانيد يك عكاس ورزشي هم نباشيد احتمالاً بدتان نيايد از عكس هايي به همان زيبايي از فعاليت هاي ورزشي كودكتان خلق كنيد. در اين صورت بد نيست اين مقاله را بخوانيد.

 

مكان يابي

بايد تا جاييكه مي توانيد به آنچه از آن مي خواهيد عكس بگيريد نزديك شويد. بيشتر عكاسان رسانه ها براي خود جاي مخصوصي دارند و براي آن هزينه هم پرداخت مي كنند تا بتوانند بهترين عكس ها را بگيرند. احتمالاً تاكنون كه اين مقاله را مي خوانيد حتي مجوز حضور در چنين محلي را نداشته باشيد و مجبور باشيد از محل تماشاگران عكاسي كنيد. با اين حال سعي كنيد تا جاييكه مي توانيد نزديك شويد آشنايي با ورزشي كه از آن عكاسي مي كنيد كمك بزرگي براي شما خواهد بود تا بدانيد بهترين مكان براي عكاسي كجاست و بتوانيد بهترين لحظه ها را شكار كنيد. مثلاً در فوتبال نزديك دروازه بهترين نقطه براي عكاسي است.

 

لحظه ها را شكار كنيد.

عكاسي ورزشي بيشتر زمان سنجي است. براي بودن در محل مناسب و عكس گرفتن از لحظه ها آماده باشيد. بيشتر ورزش ها و مسابقات لحظات قابل پيش بيني دارند. ساختن يك گل، يك شوت به سمت هدف و ... لحظات قابل پيش بيني هستند.

اين را به خاطر داشته باشيد: «اگر صحنه را ببينيد آن را از دست خواهيد داد.» اين بدان معناست كه شما به عنوان يك عكاس ورزشي بايد حركات را پيش بيني كنيد. منتظر ورزشكاران


موضوعات مرتبط: درس بیست و هفت نكاتي در عكاسي ورزشي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, | 9:30 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

تمیز کردن دوربین

اگر عکس هایتان همواره مات و محو میفتند ممکن است به این معنا باشد که لنز دوربینتان را باید پاک کنید. اکثر دوربین های دیجیتال ویژگی افزودن یک فیلتر فرابنفش UV را دارند که نه تنها لنز را در برابر کثیفی بلکه از خراش هم محافظت می کند. اما دوربین های ارزان تر این ویژگی را ندارند پس به یاد داشته باشید تا لنز آنرا در مواقعی که استفاده نمی کنید بپوشانید و آنرا لمس نکنید.

بیش از حد لنز دوربین را تمیز نکنید. بسته به فاصله ی زمانی استفاده ی شما از دوربین، هر چند هفته یا چند ماه یک بار مناسب است. برای تمیز کردن لنز، کیت مخصوص پاک کردن لنز را برداشته و با استفاده از برس لنز هرگونه ذرات چسبنده را از سطح لنز پاک کنید. کمی مایع پاک کننده لنز را روی پارچه ی مخصوص بریزید و با حرکت دادن دایره وار بروی لنز، آن را تمیز کنید. با استفاده از يك دمنده هوا لنز را خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی خشک شود. از هرگونه ماده ی ساینده  همچون صابون یا محکم تمیز کردن لنز به مانند تمیز کردن بدنه دوربين خودداری کنید.

مراقب باشید که با تمیز کردن مداوم در یک جهت روي لنز لک نیندازید. حرکت دایره وار را از بالا به پایین یا به  طرفین تغییر دهید.

اگر می توانید لنزهای دوربینتان را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش باشد و در محیطی با گرد و غبار کم باشید که اگر بروی حسگر تصویرتان گردی بنشیند، آنرا در تمام تصاویرتان نشان خواهد داد. گرچه می توانید خودتان حسگر را تمیز کنید اما پیش نهاد می کنم آنرا به یک عکاسی ببرید تا به طور تخصصی تمیزش کنند.

از دیگر اجزای دوربینتان هم محافظت کنید خصوصا از اسلات های  کارت حافظه و باتری. هرگز چیزی را در اسلات کارت حافظه وارد نکنید که ممکن است باعث شکستن پین های کوچک آن شود. برای تمیز ماندن بهتر است که همواره یک کارت حافظه را داخلش بگذارید یا دست کم کاور آنرا ببندید.


موضوعات مرتبط: درس بیست و شش تمیز کردن دوربین ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, | 9:26 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

حاشیه تاريخ نگذارید

 

بعضی از تولیدکنندگان دوربين ديجيتال اين ویژگی را فراهم آورده اند که بتوانید زمان و تاریخ گرفتن عكس یا دیگر مشخصات آن مثل تنظیمات نمایش و شماره عکس را در گوشه تصوير حک کنید.

این تنظیمات را حذف کنید. 

شما كه نمي خواهيد به عكس خود چيزي را اضافه كنيد كه حواس بیننده ی را از موضوع عکاسي پرت کند. دوربین های دیجیتال مدرن تاریخ و زمان عکس برداری را در قسمتی دیگر به نام ...............


موضوعات مرتبط: درس بیسیت و پنج حاشیه تاريخ نگذارید ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 9:51 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

چگونه یک استودیو عکاسی برپا کنیم؟

 

ساخت یک استودیو بسته به اهداف موردنظر می تواند کاری ساده یا پیچیده باشد اما در هر دو حالت قوانین ساده ای به کار می آیند. شما فضای کافی، تعداد زیادی خروجی برق، توانایی خاموش کردن نورها در زمان لازم و ... را نیاز دارید.

دستورالعمل

انتخاب فضا

1. اتاقی با طول 4.5 تا 6 متر بیابید تا فضای لازم برای فاصله ی حداقل 3.5 متری بین دوربین و پس زمینه و همینطور تجهیزات نورپردازی را داشته باشد.

2. اتاقی انتخاب کنید که عرضش نصف طول آن باشد.

3. اتاقی انتخاب کنید که شکلی ساده برای بهترین تطبیق پذیری داشته باشد و سقفی بلند برای نور پردازی ملایم و یکدست و  منظرهای بلند دوربین.

4. دیوارها و سقف را با سفید مات و قابل شستشو رنگ آمیزی کنید.

5. تورفتگی ها و پایه ها و ستون های اتاق را از بین ببرید تا فضای اتاق ساده و موثر شود.

6. تعداد زیادی خروجی برق یا یک خروجی قوی با جعبه تقسیم روی یک کابل بلند نصب کنید. دیوارهای پس زمینه را قبل از نصب خروجی های برق انتخاب کنید.

7. برای کاهش اثر خفه کننده گی نورپردازی یک دستگاه تهویه هوا نصب کنید.

 

منظم کردن استودیو

1. دیوارهایی که نقش پرده را دارند مشخص کنید تا دوربین ها را مقابلشان بچینید.

2. برای بازتاب دادن نور در نواحی سایه، صفحات بازتاب دهنده( با بلندای 2 متر با سطحی سفید در یک سمت) بسازید یا بخرید.

3. تعدادی دکور و ابزار براي صحنه هاي مختلف فراهم کنید و قفسه ای برای نگه داری آنها بسازید. همینطور اگر می خواهید از مدل ها استفاده کنید، یک آرشیو لباس و آینه ای تمام قد هم باید داشته باشید.

4. نورپردازی دلخواهتان را اجرا کنید.

 

در تمام اين مراحل خلاقيت مهمترين عامل براي ساخت يك استديوي عكاسي موثر است پس خود را محدود نكنيد و هميشه روش هاي جديد را امتحان كنيد يك استديوي خوي براي عكاسي نقشي تعيين كننده در موفقيت شما به عنوان يك عكاس دارد پس در طراحي استوديوي و انتخاب محل آن بايد به اندازه كافي دقت كنيد و وقت بگذاريد.


موضوعات مرتبط: درس بیست و چهار چگونه یک استودیو عکاسی برپا کنیم؟ ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 9:45 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

نحوه ژست گرفتن در عكاسي

 

بسياري از عكاسان حرفه اي تابستان را بهترين فصل براي عكاسي از افراد مي دانند. و همينطور در اين فصل بسياري از عكاسان ترجيح مي دهند در طبيعت عكاسي كنند و مردم هم دوست دارند عكس هاي زيبايي از خود در طبيعت داشته باشند.وليگذشته از فصلي كه در آن عكاسي مي كنيد به عنوان عكاس پورتره متوجه شدم يك چيز بين همه افراد مشترك است. آنها مي خواهند در عكس فوق العاده تر از حالت عادي به نظر برسند.

عكاسي از افراد تركيبي بحراني از عوامل مختلف از جمله: نور پردازي در فضاي بسته و در فضاي آزاد،  مكان يابي خلاق، برجسته سازي سوژه، ثبت احساسات و شخصيت فرد و آخرين و يكي از مهمترين آنها ژست گرفتن تشكيل شده است. كه رعايت تك تك آنها در خلق تصويري زيبا حياتي است.

ژست گرفتن چيزي جز زبان بدن نيست. انگشتي كه جايي را نشان مي دهد، شانه هاي افتاده، سر پايين و... هر كدام مي تواند بيانگر حالت ها و خصوصيات شخصيتي فرد باشد. اصولا ژست گرفتن سوژه را عكاس مي بيند و كنترل مي كند و بايد به سوژه خود بياموزد چگونه احساسات خود را در تصوير به نمايش بگذارد حتي به اين شيوه مي توان از فرد شخصيتي متفاوت به نمايش گذاشت.

كمي بيشتر دقت كنيد: فردي با اعتماد به نفس بالا با شانه هاي خميده و سر پايين نمي ايستد. آنها راست مي ايستند و چهره اي دارند كه كه گويي نسبت به زندگي شور و هيجان زيادي دارند. فردي كه ساكت و گوشه گير است نمي تواند به راحتي در وسط خيابان برقصد ولي كسي كه پر انرژي و پر حرارت است هنگامي كه صداي موسيقي را مي شنود نا خودآگاه از جايش بلند مي شود و شروع به حركت مي كند.

درباره آناتومي بدن فكر كنيد: هر قسمت از بدن هر كسي حرف هاي زيادي براي درباره شخصيت او بيان مي كند به خصوص اگر هر كدام از آنها در موقعيت درست قرار گرفته باشد. شما به عنوان عكاس چهره بايد بتوانيد هر عضو بدن را در جاي مناسب قرار دهيد و دانش خود را درباره زبان بدن تقويت كنيد.

در اينجا بعضي از اصول كلي براي ژست گرفتن را بيان مي كنيم. آنها را مطالعه كنيد و با استفاده از تركيبي از آنها عكس هاي مختلف بگيريد و ................


موضوعات مرتبط: درس بیست و سه نحوه ژست گرفتن در عكاسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 9:33 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

بازتابنده ها

 

در مواجهه با نور شدید آفتاب ,یک عکاس حرفه ای از يك بازتابنده استفاده میکند. در واقع این بازتابنده ها به منظور حمل و نقل راحت تر تا حد امكان کوچک طراحي شده اند اما نه آنقدر کوچک که بتوانید آنرا در جیب خود بگذاريد. همینطور شما به یک دستیار احتیاج دارید تا هنگام عكاسي آن را برایتان نگه دارد!

بازتابنده ها در عكاسي

 این بازتابنده ها در انواع مختلف وجود دارند  و رنگ های سفید نقره ای و طلایی معمول ترین رنگ های آن ها میباشند. به نظر من به کمک بازتابنده مي توانيد در مناطقي كه سایه وجود دارد کمی ..............


موضوعات مرتبط: درس بیست و دو بازتابنده ها ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 9:29 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 

چرا  عکس سیاه  و سفید؟

 

در این دوران پیکسل ها و پرینترها، زمانیکه تعداد کمی از عکاسان علاقه به بوی تلخ اسید استیک آبگونه1 و یا بوی تند و زننده ی مواد شیمیایی برای ظاهر کردن عکس دارند، چرا هنوز بسیاری عکس سیاه و سفید می گیرند؟

زمانیکه رنگ ها آنقدر درخشان و عکس ها آنقدر چشم نواز هستند؟ زمانیکه کارهای دیجیتال جا افتاده اند و امروزه با استفاده از فلاش دوربین می توان طیف وسیع تری از نور محیط را در تصویر ثبت کرد چرا عکس سیاه و سفید؟

 

چرا سیاه سفید؟

خارج از جانب داری، این مسئله مربوط به معانی بیان می شود. جواب های زیادی می توان داد و می توان مرا قدیمی خواند اما عکس سیاه و سفید به عنوان هنر نابی که با الهام از آن سر جان هرشل واژه ی عکاسی یا Photography  به معنای نقاشی  با نور را خلق کرد  همواره شانی خاص را در معبد خدایان انواع هنرهای مشروع دارد.

از آن جهت که هنریست که به سادگی می توان آنرا آموخت هرچند باید  سال ها ....................


موضوعات مرتبط: درس بیست و یک چرا عکس سیاه و سفید؟ ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 9:23 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

کادر بندی در عکاسی


توصیه: یکی از آسانترین راهها برای پیشرفت در عکاسی این است که به کادر عکس خود دقت کنید. به اطراف سوژه دقت کنید؛ ببینید آن اطراف چه چیزهایی وجود دارد؟ آیا به همه ی آن چیزهایی که در پشت زمینه ی سوژه هست نیاز دارید؟ آیا می توانید از یک زاویه ی  نزدیکتر از سوژتون عکس بگیرید؟ به نظر شما اگر عکستان افقی باشد بهتر است یا عمودی؟
 

کادر بندی نزدیکتربرای تاثیر بیشتر
یکی از رایج ترین اشتباهات مردم در عکاسی این است که کادر عکس هایشان رو با موضوع عکاسی پر نمی کنند. فرض کنید می خواهید از مادربزرگی که در حال پایین آمدن از پله های خانه خود است  عکس بیندازید. اجازه دهید فقط آن مادربزرگ را در تصویر ببینیم، نه نصف یک خانه و قسمت هایی از کوچه و در نهایت یک تصویر کوچک از مادربزرگ در وسط عکستان باشد! یادتان باشد که سوژه شما آن مادربزرگ بوده نه کوچه یا خانه
به نظر من بهترین چیزی که به شما کمک میکند تا شاهکار عکاسی شما به یک فاجعه تبدیل شود این است که سوژتان را  وسط عکس قرار دهید. خیلی از دوربین های عکاسی  در چشمی خود دایره یا مستطیلی دارند که باعث می شود عکاسان آماتور فکر کنند سوژه باید درست وسط این دایره یا مستطیل قرار گیرد. تمام محیط عکاسی را ببینید. یه نگاه کوچک و سریع به اطراف سوژه بندازید و مطمئن شوید که  هیچ شلوغی یا بی نظمی خود نمایی نمی کند تا از برجستگی سوژه در تصویر نکاهد.  مواظب نا هماهنگی های عکستون باشید، مثلا ناگهان در عکس شما یک تیر چراغ برق بالای سر مادربزرگ بیچاره رشد نکند! مطمئن شوید که همه ی چیزایی که در اطراف سوژه و در عکستان هست، چیزهایی است که شما خواستیه اید.


افقی یا عمودی
خیلی از مردم هیچ وقت دوربین خود را فقط 90 درجه نمی چرخانند تا یه عکس عمودی بگیرند. درسته، در این حالت ممکنه نگه داشتن دوربین کمی سخت تر از قبل باشد اما باور کنید تفاوت خیلی بزرگی را در عکستان ایجاد می کند. اگر می خواهید از کسی عکس بگیرید مطمئن باشید به صورت عمودی تصویر زیباتری خواهید داشت چون اگر افقی عکس بگیرید فضای زیادی از تصویر را برای منظره های اطاف تلف کرده اید. 
حتی بعضی وقت هایی که عکس عمودی می گیرید، متوجه میشوید که اگه .........


موضوعات مرتبط: درس بیست کادر بندی در عکاسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, | 8:21 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فیلمبرداری با دوربین دیجیتال

 

شما با دوربین دیجیتال خودر علاوه بر عکس برداری می توانید فیلمبرداری هم بکنید. ولی کیفیت آن به فیلمی که با دوربین مخصوص فیلمبرداری می گیرید نمی رسد. البته امروزه دوربین های دیجیتال آنقدر پیشرفت کرده اند که بعضی از آنها علاوه بر اینکه عکس های خوبی می گیرند می توانند با کیفیت قابل قبولی فیلم برداری هم بکنند.

 

عملکرد

کم کوردر ها می توانند با کیفیت بالاتری از دوربین های دیجیتال فیلم برداری کنند اما تکنولوژی پیشرفت کرده است و برای کاربرد شما ممکن است یک دوربین دیجیتال هم این وظیفه را به خوبی انجام دهد. کیفیت دوربین های دیجیتال عکاسی امروزی برای فیلم هایی که می خواهید با ایمیل ارسال کنید یا در کاربرد های اینترنتی یا برای اتصال به تلوزیون مناسب است. البته بسیاری از آنها ............


موضوعات مرتبط: درس نوزدهم فیلمبرداری با دوربین دیجیتال ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, | 8:17 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 رودخانه مات

 

تا آنجا که به عکاسی مربوط می شود اگر در کمترین زمان ممکن تصویر ثبت شود بهترین عکس خلق خواهد شد. این حرف در بسیاری موارد صحیح است ولی در برخی موارد عکس حالتی ساکن و مرده به خود می گیرد. آبشار ها و رودخانه ها نمونه های کلاسیک از این دست هستند و هنگام عکاسی از این سوژه ها اگر شاتر دوربین مدت بیشتری باز بماند تصویر زیبا تری خلق خواهد شد.

عكاسي از رودخانه ها و آب روان

عكس از آب روان

یکی از عکس هایی که در اینجا مشاهده می کنید با تنظیمات اتومات دوربین و سرعت شاتر تقریبا بالا گرفته شده است که نتیجه آن تصویری بی جان است. ولی در عکس دیگر دوربین به صورت دستی تنظیم شده است تا شاتر آن مدت بیشتری باز بماند و تصویر حاصل هم بخاطر مات شدن آب در حال حرکت خیال انگیز و تاثیر گذار تر خواهد شد.

 

گرفتن عکسی زيبا از آب روان

1- دوربین خود را روی حالت Shutter Priority قرار دهید این حالت روی دکمه گردان دوربین با S یا Tv بسته به نوع دوربین شما مشخص شده است.

2- سرعت شاتر پایینی انتخاب کنید مثلا برای شروع 1/30 خوب است.

3- عکس خود را چک کنید اگر آب به اندازه کافی مات نشده است می توانید سرعت را باز هم پایین تر بیاورید مثلاً 1/15 یا 1/8 . احتمالا یک سیستم ضد لرزش یا سه پایه هم نیاز خواهید داشت تا از مات شدن بقیه قسمت های عکس جلوگیری نمایید.

4- وقتی که دوربین را در حالت Shutter Priority قرار می دهید دوربین خود گشادی ........


موضوعات مرتبط: درس هجیدهم رودخانه مات ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, | 8:4 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

یک تمرین ساده برای تقویت چشم عکاسی

 

می خواهم به شما تمرینی ساده را معرفی کنم که می توانید آنرا هر جایی و هر موقع با هر دوربینی انجام دهید. دوربین خود را بردارید احتیاجی نیست یک دوربین حرفه ای باشد هیچ لنز اضافه ای هم نباید بردارید. حال از خانه خارج شويد و به پیاده روی بروید. می توانید به پارک بروید در بیابان باشید یا حتی در میان شلوغی شهر این کار را انجام دهید. همین طور که در حال پیاده روی هستید به صورت تصادفی در یک نقطه بایستید و در همین حالت سوژه ای در 3 تا 5 متری خود بیابید و از آن عکس بگیرید.

می توانید از کسی که عکاس نیست کمک بگیرید تا با شما به پیاده روی بیاید و از او بخواهید برای شما نقطه را برای ایستادن تعیین کند. به بالا و پایین نگاه کنید و سعی کنید چیز جالبی پیدا کنید. این موضوع می تواند صحنه ای در خیابان باشد که در مقابل شما رخ می دهد، می تواند جزئیات یک بنا یا درپوش گودالی باشد که روی آن ایستاده اید یا حتی یک حشره باشد که روی گلی نشسته است.

اگر از دوربین DSLR استفاده می کنید خود را به استفاده از فقط یک لنز مقید کنید و اگر لنز های مختلفی همراه دارید پس از اينكه با اين لنز عكس گرفتيد می توانید با هر کدام یک عکس بگیرید نتیجه کار جالب خواهد بود.


موضوعات مرتبط: درس هفدهم یک تمرین ساده برای تقویت چشم عکاسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, | 7:59 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon